Kręgosłup odcinek lędźwiowy (dyskopatia lędźwiowa)

Jak rozpoznać dyskopatię lędźwiową?

Dyskopatia lędźwiowa to zespół objawów wynikających ze zwyrodnienia lub uszkodzenia dysków międzykręgowych. Choroba co do zasady powoduje ból pleców promieniujący do nóg, ale może też przebiegać bezobjawowo. Dyskopatia lędźwiowo-krzyżowa powstaje najczęściej przez wiele lat, jednak jej objawy mogą ujawnić się nagle między innymi silnym bólem połączonym z dużym napięciem mięśniowym. Czasami dolegliwości bólowe zainicjowane są przez przypadkowy ruch, np. kichnięcie.

Co się dzieje przy dyskopatii lędźwiowej?

Podczas nasilenia dolegliwości występuje wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych oraz charakterystyczne boczne skrzywienie kręgosłupa, które spowodowane jest dążeniem pacjenta do zmniejszenia dolegliwości bólowych. Ograniczone zostają ruchy kręgosłupa, szczególnie ruch zginania i prostowania.
Charakterystyczne objawy bólowe to ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i lędźwiowo-krzyżowym (początkowo ostry, następnie przewlekły), promieniowanie bólu korzeniowego wzdłuż pośladka, stawu biodrowego oraz kończyny dolnej, aż do palców i krawędzi stopy, a czasami nawet niedowład mięśni. Często ból zmniejsza się w czasie leżenia, a nasila podczas chodzenia.

Postępowanie w leczeniu:

1. W przypadku stanu ostrego terapię zaczynamy od zabiegów przeciwbólowych, najczęściej fizykoterapeutycznych. Stosujemy między innymi zabiegi prądowe, pole magnetyczne, ultradźwięki oraz ciepłolecznictwo. Nierzadko też w ostrym stadium należy wesprzeć się leczeniem farmakologicznym. Trwa to zazwyczaj, w zależności od stanu pacjenta, od 1 do 3 wizyt.

2. Następnie rozpoczynamy terapię właściwą opartą na terapii manualnej, której celem jest poprawa ukrwienia uszkodzonego rejonu, zmniejszenie napięcia mięśni i stworzenia warunków do gojenia się urazu. Dążymy do odzyskania prawidłowego balansu mięśniowego. Okres ten trwa bardzo różnie w zależności od stanu pacjenta, zazwyczaj od 3 do 6 wizyt.

3. Kolejnym etapem terapii jest zbudowanie stabilizacji mięśniowej kręgosłupa, dobór odpowiednich ćwiczeń i nauka ich, a także przygotowanie zestawu ćwiczeń do domu. Omawiamy zasady mające na celu poprawę ergonomii funkcjonowania w życiu codziennym i w pracy. Na tym etapie terapii dużo uwagi przykładam do tego, aby pacjent pod moim okiem nauczył się prawidłowo ćwiczyć, a następnie mógł bezpiecznie i efektywnie powtarzać ćwiczenia w domu.

• Fizykoterapia – w leczeniu dyskopatii ważnym elementem jest osiągnięcie szybkiego zmniejszenia objawów bólowyc
  • Terapia igłowa (dry nedling), jako jedna z najskuteczniejszych terapii przeciwbólowych oraz zmniejszających napięcie mięśniowe
  • Kinesiotaping, który w naturalny sposób poprawia ukrwienie, działa przeciwbólowo i rozluźnia zbyt napięte mięśnie kręgosłupa

Aby mieć całkowitą pewność, że dolegliwości ustąpiły, zalecam po 3 tygodniach od zakończenia terapii wizytę kontrolną. Na wizycie sprawdzam siłę oraz napięcie mięśni, ruchomość w poszczególnych segmentach kręgosłupa, dokonuję z pacjentem analizy przebiegu dotychczasowej terapii oraz efektywności ćwiczeń domowych. W miarę potrzeb rozpisuję pakiet ćwiczeń dodatkowych.

Do ćwiczeń warto mieć matę lub materac, dużą piłkę rehabilitacyjną, taśmę elastyczną (np. thera band) oraz niewielki wałek do leżenia.