Rehabilitacja - kręgosłup odcinek szyjny (dyskopatia szyjna)

Czym jest dyskopatia odcinka szyjnego?

Dyskopatia szyjna powstaje w wyniku zwyrodnienia krążków międzykręgowych szyjnego odcinka kręgosłupa. Polega ona na nieprawidłowym przemieszczeniu się jądra miażdżystego w obrębie krążka międzykręgowego. Powoduje to ucisk na rdzeń kręgowy lub struktury nerwowe, co upośledza funkcje odcinka szyjnego. Najczęstszym objawem schorzenia jest ból korzeniowy kręgosłupa szyjnego, który promieniuje w zależności od uszkodzonego segmentu kręgosłupa od szyi przez ramię do palców ręki. Mogą temu towarzyszyć zaburzenia czucia, spadek siły mięśniowej kończyn górnych, czasami niedowład. Mogą też pojawić się omdlenia, bóle karku i głowy, drętwienia ręki lub jej części, ograniczenie ruchomości w obrębie szyi oraz nudności i wymioty. Dyskopatii szyjnej mogą też towarzyszyć zawroty głowy.

Postępowanie w rehabilitacji szyi

1. W przypadku stanu ostrego terapię zaczynamy od zabiegów przeciwbólowych, najczęściej fizykoterapeutycznych. Stosujemy między innymi zabiegi prądowe, pole magnetyczne, laser, ultradźwięki oraz ciepłolecznictwo. Dodatkowo od pierwszej wizyty możemy włączyć elementy terapii manualnej odciążające kręgosłup szyjny oraz lekką trakcję. Zajmuje to w zależności od stanu pacjenta od 1do 3 wizyt.

2. Następnie rozpoczynamy terapię właściwą opartą na terapii manualnej, której celem jest poprawa ukrwienia uszkodzonego rejonu, zmniejszenie napięcia mięśni i stworzenia warunków do gojenia się urazu. Dążymy do odzyskania prawidłowego balansu mięśniowego. Okres ten trwa bardzo różnie w zależności od stanu pacjenta, zazwyczaj od 3 do 6 wizyt.

3. Kolejnym etapem terapii jest zbudowanie stabilizacji mięśniowej kręgosłupa, dobór odpowiednich ćwiczeń i nauka ich, a także przygotowanie zestawu ćwiczeń do domu. Omawiamy zasady mające na celu poprawę ergonomii funkcjonowania w życiu codziennym i w pracy. Na tym etapie terapii dużo uwagi przykładam do tego, aby pacjent pod moim okiem nauczył się prawidłowo ćwiczyć, a następnie mógł bezpiecznie i efektywnie powtarzać ćwiczenia w domu.

• Fizykoterapia – w leczeniu dyskopatii ważnym elementem jest osiągnięcie szybkiego zmniejszenia objawów bólowych
  • Terapia igłowa (dry nedling), jako jedna z najskuteczniejszych terapii przeciwbólowych oraz zmniejszających napięcie mięśniowe
  • Kinesiotaping, który w naturalny sposób poprawia ukrwienie, działa przeciwbólowo i odciąża zbyt napięte mięśnie.

Aby mieć całkowitą pewność, że dolegliwości ustąpiły, zalecam po 3 tygodniach od zakończenia terapii wizytę kontrolną. Na wizycie sprawdzam siłę oraz napięcie mięśni, ruchomość w określonych segmentach kręgosłupa, dokonuję z pacjentem analizy przebiegu dotychczasowej terapii oraz ćwiczeń domowych. W razie potrzeby rozpisuję pakiet ćwiczeń dodatkowych.

Do ćwiczeń warto mieć matę lub materac, taśmę elastyczną (np. thera band) oraz niewielki wałek do leżenia.