Rehabilitacja - Łokieć golfisty

Po czym poznać uraz łokcia golfisty?

Łokieć golfisty jest zapaleniem przyśrodkowej części kości ramiennej w obrębie łokcia. Podstawowe objawy bólowe, które zgłasza pacjent cierpiący na tego rodzaju dolegliwość, pochodzą z tkanek miękkich, zlokalizowanych w przyśrodkowej części kości ramiennej w okolicy stawu łokciowego. Poza bólem kłującym, piekącym, pulsującym lub stałym w obrębie łokcia, często występuje ból promieniujący do ramienia lub nadgarstka. Równie częstym objawem tzw. łokcia golfisty jest odczuwanie słabości w nadgarstku.

Postępowanie w leczeniu

Pierwszym i najważniejszym elementem terapii jest dokładne określenie przeciążonego mięśnia lub jego przyczepu, ponieważ tylko precyzyjna terapia przynosi wymierny efekt w postaci ustąpienia dolegliwości bólowych. Głównym celem terapii manualnej jest poprawa ukrwienia i zmniejszenie napięcia przeciążonej okolicy. Napięte mięśnie wymagają rozciągnięcia tak, by ich tonus był prawidłowy w całym zakresie ruchu. Wyraźne zmniejszenie odczuwanego bólu następuje już po pierwszej wizycie. Po kilku wizytach ból co do zasady ustępuje całkowicie. Podczas terapii dużo uwagi przykładam do tego, aby pacjent pod moim okiem nauczył się prawidłowo ćwiczyć, a następnie mógł bezpiecznie i efektywnie ćwiczyć w domu. Omawiamy też zasady mające na celu poprawę ergonomii funkcjonowania w życiu codziennym i w pracy.

• Ultradźwięki – bardzo skutecznie niwelują ból w obrębie brzuśca i przyczepu mięśnia.
  • Laser – przyśpiesza gojenie i zmniejsza stan zapalny.
  • Igłoterapia sucha (dry nedling) – w bardzo szybki i precyzyjny sposób zmniejsza napięcie i pobudza tkankę do regeneracji.
  • Kinesiotaping – wspomaga gojenie się tkanek oraz wspomaga pracę mięśni.

Aby mieć całkowitą pewność, że dolegliwości ustąpiły, zalecam po 2 tygodniach od zakończenia terapii wizytę kontrolną. Na wizycie sprawdzam siłę oraz napięcie mięśni, ruchomość nadgarstka, dokonuję z pacjentem analizy przebiegu dotychczasowej terapii oraz ćwiczeń domowych. W razie potrzeby rozpisuję pakiet ćwiczeń dodatkowych.

Do ćwiczeń warto mieć taśmę elastyczną (np. thera band), ciężarek 0,5-1kg, elastyczną piłkę.